Oznaczenie boczne opony składa się z rzędu cyfr i liter. Przykładowo może ono wyglądać tak: 205/55 R 16 94 V XL.
Oto jak należy rozszyfrowywać ten zapis:
205 to szerokość opony w mm
55 to proporcja opony (stosunek wysokości do szerokości)
R oznacza promień
16 to promień w calach
94 to indeks obciążenia
V to ocena prędkości
XL dodatkowa ładowność
Jak odczytywać oznaczenie boczne opony
Czy sekwencja 205/55 R 16 94 V XL ci coś mówi? Taką plątaninę cyfr i liter możesz znaleźć w dokumentach twojego samochodu. Powie ci ona, jaki rodzaj opon zimowych będzie pasowała do twojego samochodu.
Jednak dokumenty samochodu często zawierają kilka rodzajów pasujących opon, co pozwala kierowcy na dobranie opon w zależności od jego preferencji. Przykładowo: czy bardziej zależy mu na komforcie jazdy czy na przyczepności. Poniżej znajdziesz informacje, które musisz wziąć pod uwagę, wybierając oponę, która będzie dla ciebie idealna.
Rozmiar opony
W naszym przykładzie rozmiar opony składa się z czterech oznaczeń: szerokości, proporcji, konstrukcji i średnicy. Rozmiar jest szczególnie ważny kiedy tylko część opon jest wymieniana, ponieważ wszystkie cztery opony muszą mieć ten sam rozmiar.
Szerokość opony
Pierwsza liczba w oznaczeniu mówi, jaka jest szerokość pony w milimetrach. 25,4 milimetra to jeden cal. W tym przypadku pasować będzie opona o szerokości 205 milimetrów.
Proporcja
Kolejny numer, czyli w naszym przypadku 55, informuje o proporcji opony w procentach. Profil opony odnosi się do stosunku pomiędzy wysokością a szerokością opony. W tym przypadku wysokość opony to 55 procent jej szerokości przekroju.
Struktura opony
Litera R za szerokością opony i jej profilem oznacza jej strukturę. R odnosi się do opony radialnej, która jest bardziej stabilna i precyzyjna, od jej poprzedniczki, opony diagonalnej, oznaczanej literą B. W większości przypadków kierowca nie musi zwracać uwagi na to oznaczenie, ponieważ obecnie większość opon w samochodach osobowych to opony radialne.
Średnica felgi
W naszym przypadku numer 16 oznacza średnice felgi w calach. Wybierając felgi do twojego samochodu, musisz kierować się zaleceniami producenta. Przykładowo w samochodach sportowych często wymagane są felgi w rozmiarach 17-19 cali, ponieważ mniejsze rozmiary nie zmieściłyby hamulców.
Montując używane felgi i opony, musisz zwrócić szczególną uwagę na ich średnicę. Duże felgi wymagają opon niskoprofilowych, a mniejsze felgi pasują do opon w wyższym profilu. Innymi słowy, kiedy producent zaleca felgi większe niż 16 cali, kierowca nie może wybrać opon o wysokim profilu, nawet jeśli bardziej od precyzyjnego prowadzenia ceni sobie wygodę.
Indeks ładowności
Jak sama nazwa sugeruje, indeks ładowności opony informuje, jaką masę pojedyncza opona jest w stanie utrzymać. Miej na uwadze, że indeks ładowności to nie liczba oznaczająca ile kilogramów czy funtów opona jest w stanie utrzymać. Zamiast tego musisz wiedzieć, jaka waga odpowiada konkretnemu indeksowi.
Indeks ładowności wynoszący 94 w naszym przykładzie, przekłada się na ładowność równą 670 kilogramów lub 1477 funtów. Musisz wybrać odpowiedni indeks dla twojego samochodu. W przeciwnym wypadku opony będą zużywały się szybciej niż normalnie i mogą ulec uszkodzeniu podczas jazdy.
Klasyfikacja prędkości
Klasyfikacja prędkości informuje, jaką stałą prędkość opona jest w stanie wytrzymać. Odpowiednia klasyfikacja prędkości twojego samochodu zależy od jego producenta i modelu. Zastosowanie opon o zbyt niskiej klasyfikacji prędkości może przełożyć się na właściwości jezdne, a opony przeznaczone do zbyt wysokich prędkości mogą zmniejszyć komfort jazdy.
Poniżej znajdziesz popularne klasyfikacje prędkości:
- Q = 160 km/h
- R = 170 km/h
- S = 180 km/h
- T = 190 km/h
- H = 210 km/h
- V = 240 km/h
- W = 270 km/h
- Y = 300 km/h
V oznacza, że opona nie może poruszać się z prędkością wyższą niż 240 kilometrów na godzinę. Prawdą jest. że taka prędkość jest nielegalna w większości krajów, ale dyrektywy UE mówią, że klasyfikacja prędkości musi być dopasowana do maksymalnej prędkości samochodu. Dzięki temu opony są bezpieczne kiedy podróżujesz z jednego kraju do drugiego.
Wybierając klasyfikację prędkości, musisz też brać pod uwagę zalecenia producenta. Niższa klasyfikacja może negatywnie wpłynąć na przyczepność. Jak już wspomnieliśmy, z drugiej strony zbyt wysoka klasyfikacja może zmniejszyć komfort jazdy.
Oznaczenie XL
Ostatnie litery w naszym przykładzie, czyli „XL” nie pojawiają się w każdym oznaczeniu. XL oznacza, że samochód jest kompatybilny z oponami z indeksem dodatkowej ładowności. W naszym przykładzie indeks ładowności to 94. Jeśli indeks ten wynosiłby 91, to oznaczenie XL nie byłoby potrzebne.
Większość modeli opon oferuje wersje z dodatkową ładowności i bez niej. Modele z dodatkową ładownością mogą przenosić większe obciążenie. Oznacza to, że nawet pakując samochód na święta, nie musisz martwić się, że opony uszkodzą się przez dodatkowe obciążenie, czy będą się zużywały szybciej niż normalnie. Solidniejsza konstrukcja opon XL oznacza mniejsze generowanie ciepła, które zapobiega zużywaniu się.
Typ opony
Kolejną dodatkową literą, która może znaleźć się na oznaczeniu opony, jest jej typ. Jest to pierwsza litera oznaczenia i odnosi się ona do przeznaczenia opony. Opony dla samochodów osobowych oznaczane są literą P. Opony nazywane P-metrycznymi są wykorzystywane w lżejszych pojazdach jak samochody osobowe, SUVy czy crossovery. Typ opony oznaczany jako LT odnosi się do lekkich ciężarówek, a ST do przyczep specjalnych.
Oznaczenie DOT
Kod DOT (z ang. Department of Transportation) sprawia, że łatwo jest sprawdzić miejsce powstania opony i jej wiek. Dwa pierwsze oznaczenie opisują fabrykę, w której opona powstała. Ostatnie cztery cyfry oznaczają tydzień i rok produkcji. Jeśli kod to przykładowo 1314, to oznacza to, że opona została wyprodukowana w 13 tygodniu 2014 roku.
Rekomenduje się, aby opon używać nie dłużej niż sześć lat. Nawet jeśli nie używasz samochodu często w zimie i opony wydają się być w dobrej formie, to mimo wszystko należy je wymienić, przynajmniej po dziesięciu latach od wyprodukowania. Na przestrzeni lat guma twardnieje, a opony tracą przyczepność, nawet jeśli nie są zużyte.