Dowiedz się więcej o naszych testach

Produkty, które zostały stworzone na miarę, starannie dopasowane do różnych zastosowań i które pomyślnie przeszły bezwzględne testy, niezmiennie wywierają wrażenie na ich użytkownikach i otwierają drogę do sukcesu.

Pobierz broszurę

Centrum testowe w Ivalo - „Białe Piekło"

Ponad połowa środków prac badawczo-rozwojowych Nokian Tyres przeznaczanych jest na testowanie produktów. Dokładnych i rzetelnych wyników badań nie można osiągnąć jedynie w warunkach laboratoryjnych. Nokian Tyres przeprowadza testy swoich produktów w rzeczywistych warunkach, tak aby opony uzyskiwały wymagane osiągi w wymagających, trudnych i zmiennych warunkach.Nokian Tyres posiada własne centrum testowe obejmujące swym zasięgiem ponad 700 hektarów w Ivalo, fińskiej Laponii, na północ od Koła podbiegunowego. W tym miejscu zarówno zespół R&D, zespoły testowe i kierowcy poddawani są ciężkim wyzwaniom. Centrum testowe w Ivalo symuluje ekstremalne warunki jazdy zimowej od listopada do maja, zarówno w dzień jak i w nocy. Wahania temperatur są ogromne. Dobowe wahania temperatur mogą wynosić nawet do 40 C°. W środku zimy, ciemność spowodowana nocą polarna stwarza nowe wyzwania, a wiosnę charakteryzuje ciągła walka z warunkami pogodowymi: zimnymi nocami i słonecznymi dniami. Każdej zimy testowanych jest ponad 20 000 opon.

W centrum testowym Ivalo znajduje się ponad 20 różnych torów testowych. Tory testowe, utrzymywane ciągle w odpowiednim stanie, mają łącznie długość ponad 100 km. Tory wykorzystywane są do testowania prowadzenia na śniegu i lodzie i przykładowo parametrów przyspieszania i hamowania opony. Nokian Tyres to wiodący, światowy znawca warunków Północy, co zawdzięcza zwłaszcza rzeczowym, szerokim i starannym testom przeprowadzanym w Laponii.

Testowanie opon zimowych na Północy

Wiedza Nokian Tyres z zakresu opon zimowych ma swoje głębokie korzenie w bezwzględnej fińskiej Laponii.

Droga z europejskich metropolii do Centrum testowego Nokian Tyres w Ivalo jest bardzo długa.   Fiński kuzyn niemieckiego toru testowego „Grüne Hölle" w Nürburgringu znajduje się około 300 kilometrów na północ od Koła podbiegunowego, w środku dzikiej natury.

Centrum testowe Nokian Tyres otwarto w 1986 roku, w miejscu, które poddaje właściwości opon najcięższym próbom. Centrum Testowe w Ivalo funkcjonuje w ekstremalnych warunkach, w mrozie, śniegu i lodzie.

Droga, która biegnie przez pagórkowaty teren kończy się przy bramie; za bramą znajduje się nowoczesny i stale rozwijający się świat testowania opon: budynki gospodarcze, samochody różnych marek, technologia i narzędzia oraz, oczywiście, profesjonaliści w pracy.

Reputacja Centrum testowego Ivalo jako ośrodka odpowiednio bezwzględnego i zaawansowanego technologicznie stale rośnie.

- Popularność wizyt międzynarodowych czasopism motoryzacyjnych ciągle rośnie. Owe wizyty nie zużywają zasobów Nokian Tyres przeznaczonych na badania i rozwój, zamiast tego stanowią integralną część naszej normalnej działalności w arktycznych warunkach, przypomina nam Petri Peltoniemi.

Unikalny i elastyczny

Nokian Tyres, prekursor bezpieczeństwa ma jeden cel, czyli tworzenie bardziej niezawodnych i coraz lepszych modeli opon zimowych. Centrum testowe w Ivalo jest jednym z najważniejszych czynników sukcesu; jest to nasz własny, wewnętrzny sąd i niepowtarzalne miejsce narodzin opon zimowych.

Starannie zaplanowane tory i drogi testują nieubłaganie opony samochodowe w możliwie równych warunkach.

Każda testowana opona przechodzi w Ivalo sprawdzian z setek godzin hamowania, przyspieszania, z jazdy torami okrężnymi, slalomem i na stromych zboczach oraz na śniegu i lodzie. Wyzwanie polega na oddzieleniu opon najlepszych od dobrych, zapewniając przyszłym oponom zimowym najlepsze właściwości bezpieczeństwa na świecie.

- Centrum testowe w Ivalo nie ma sobie równych. Żadna maszyna lub praca wykonana w pomieszczeniach nie zastąpi testów w tych warunkach, mówi Matti Morri, Kierownik Działu Technicznej Obsługi Klienta w Nokian Tyres.

"Centrum testowe w Ivalo nie ma sobie równych. Żadna maszyna lub praca wykonana w pomieszczeniach nie zastąpi testów w tych warunkach."
Matti Morri, Kierownik Działu Technicznej Obsługi Klienta, Nokian Tyres plc


Morri on wie czym mówi. Ten doświadczony profesjonalista przeprowadza szkolenia i organizuje wizyty międzynarodowych dealerów Nokian Tyres w Ivalo już od dwudziestu lat.

- Moja praca jest bardzo interesująca i ma również międzynarodowy charakter. Miałem też okazję poznać wszystkie prace przeprowadzane w Centrum testowym. Zaskakująco dużą ilość godzin pracy pochłania utrzymanie torów, na przykład: mamy długie godziny pracy, a tylko niewielką część dnia przeznaczamy na jazdę i testy.

Peltoniemi jest tego samego zdania. Warunki, które umożliwiają porównywalne wyniki nie powstają przypadkowo lub po prostu czekając. Warunki w Ivalo wymagają najlepszej wiedzy i pełnego zaangażowania wszystkich stron.

- Przy najgorszej pogodzie, zespół odpowiedzialny za utrzymanie torów musi rozpocząć pracę wcześnie rano i kontynuować ją aż do późnych godzin nocnych. Centrum testowe w Ivalo może elastycznie dostosować się do sytuacji. W trakcie sezonu, Centrum pracuje przez siedem dni w tygodniu.

Czytaj dalej: