czw lipca 10 02:22 2014 w kategorii Aktualności firmowe

Tak można zoptymalizować opony, zwiększyć bezpieczeństwo i oszczędzić pieniądze

Zużyte opony o grubości bieżnika poniżej czterech milimetrów podnoszą ryzyko aquaplaningu. Prawidłowe ciśnienie powietrza zwiększa wytrzymałość opon, obniża zużycie paliwa i zapewnia większy komfort jazdy. Nokian Tyres radzi — spokojna jazda pozwala osiągać większe przebiegi, opony o niskim oporze toczenia oszczędzają paliwo.

Zużyte opony nie zapewniają bezpieczeństwa podczas jazdy po mokrej nawierzchni, grubość bieżnika poniżej czterech milimetrów grozi aquaplaningiem. Prawidłowe ciśnienie powietrza w ogumieniu zmniejsza zużycie, zwiększa bezpieczeństwo, oszczędza paliwo i poprawia komfort jazdy. Jeżeli kierowca jeździ spokojnie i unika niepotrzebnego hamowania, opony wystarczają na dłużej. Opony o niskim oporze toczenia pozwalają zaoszczędzić kilka setek euro. Nokian Tyres, specjalista od opon z Finlandii, zaleca: markowe opony wysokiej jakości o wysokim poziomie bezpieczeństwa to dobry wybór.

Wyższy poziom bezpieczeństwa: zamiana opon przednich na tylne

W celu zapewnienia optymalnego bezpieczeństwa opon letnich kierowca powinien sprawdzać regularnie zużycie, ciśnienie powietrza i głębokość bieżnika. Opona z bieżnikiem o grubość poniżej czterech milimetrów nie zapewnia bezpieczeństwa w czasie deszczu, ponieważ przyczepność na mokrej nawierzchni i odporność na aquaplaning drastycznie się zmniejsza. Z testów przeprowadzonych przez Nokian wynika, że przy jeździe na zużytych oponach aquaplaning zaczyna się już przy prędkości 76 km/h, natomiast w przypadku nowych opon dopiero przy 96 km/h. Dotyczy to sytuacji, kiedy grubość bieżnika jest mniejsza niż 1,6 mm, a na jezdni znajduje się 5 mm wody.

„Koła napędowe zużywają się znacznie szybciej niż nienapędowe” — wyjaśnia Matti Morri, kierownik serwisu technicznego Nokian Tyres. W celu wyrównania zużycia kierowca powinien w połowie sezon zamienić opony przednie na tylne i odwrotnie.”

Bieżnik opon może także nierównomiernie się zużywać. Nawet gdy grubość bieżnika na barku zewnętrznym wynosi sześć milimetrów, rowki od wewnątrz mogą być praktycznie starte. Powodem silnego ścierania jest często zbyt niskie ciśnienie powietrza w oponie, nieprawidłowe ustawienie kąta skrętu lub uszkodzenie amortyzatorów.

Prawidłowe ciśnienie powietrza zwiększa komfort jazdy

Jazda z ciśnieniem powietrza dostosowanym do modelu samochodu i dopasowanym do stopnia jego załadowania zwiększa poziom bezpieczeństwa, wytrzymałość, obniża zużycie paliwa, a w szczególności poprawia komfort jazdy. „Opony z prawidłowym ciśnieniem toczą się w komfortowy sposób i zapewniają dobre prowadzenie” — argumentuje Morri, ekspert od opon w firmie Nokian. Kiedy ciśnienie jest za wysokie, opony nie uginają się pod samochodem, co pogarsza komfort jazdy. A gdy ciśnienie jest za niskie, auta nie prowadzi się pewnie i bezproblemowo.

Spokojna jazda zmniejsza zużycie opon

Styl jazdy istotnie wpływa na zużycie opon. Opony wytrzymują dłużej, jeżeli kierowca jeździ płynnie i unika niepotrzebnego hamowania. Prawidłowe ciśnienie powietrza wyraźnie zmniejsza zużycie ogumienia. „Ciśnienie w oponach musi być zawsze dostosowane do obciążenia pojazdu. Przed wyjazdem na urlop z całkowicie załadowanym bagażnikiem ciśnienie powietrza należy zwiększyć” — radzi Morri. Kiedy ciśnienie w oponach jest za niskie, prowadzenie samochodu jest trudniejsze, a opony łatwiej się odkształcają. To skutkuje wytwarzaniem dodatkowego ciepła i zwiększonym zużyciem.

Oszczędność kilku setek euro na paliwie

Jeżeli kierowca chce oszczędzić paliwo, powinien wybrać opony o możliwie najniższym oporze toczenia. „Wybór opon o niskim oporze toczenia z prawidłowym ciśnieniem powietrza pozwala zaoszczędzić do pół litra paliwa na sto kilometrów. To daje 64 euro oszczędności na 10 000 km w lecie przy koszcie paliwa 1,28 euro za litr Super 95 E10. W przypadku użytkowania opon przez cztery lata można zaoszczędzić 256 Euro i 200 litrów paliwa” — oblicza Morri, specjalista od opon w firmie Nokian Tyres.

Najważniejsze informacje o odpowiednim ogumieniu w dowodzie rejestracyjnym (karcie pojazdu)

Co oznacza ogumienie 205/55 R 16 94 V XL w dowodzie rejestracyjnym (karcie pojazdu)? Ta kombinacja liczb i liter informuje o typie opon pasującym do pojazdu. Juha Pirhonen, kierownik działu rozwoju produktów w Nokian Tyres, objaśnia najważniejsze symbole.

„Litera V oznacza indeks prędkości, czyli maksymalną prędkość 240 km/h, z którą można jechać na oponach. Przy wyborze indeksu prędkości kierowcy powinni uwzględniać zalecenia producenta samochodu. Niższy indeks prędkości, taki jak H z maksymalną prędkością 210 km/h, może pogarszać prowadzenie, czyli sterowanie; wyższy indeks, taki jak W z maksymalną prędkością 270 km/h, obniża komfort jazdy.

205 to szerokość opony w milimetrach. 55 to wysokość opony wyrażona w procencie szerokości jej przekroju. Jeżeli z karty pojazdu wynika, że dopuszczalna jest również wartość 225/45, można również kupić opony szersze o 20 milimetrów o znacznie mniejszym przekroju. Szeroka opona zapewnia lepszy komfort jazdy niż opona węższa o większym przekroju i reaguje bardziej bezpośrednio na ruchy kierownicy” — objaśnia specjalista od produktów Nokian, Juha Pirhonen. „Szeroka opona nadaje się dla kierowców oczekujących szybkich reakcji na ruchy kierownicy i sportowego stylu jazdy. Z drugiej strony na szerszej oponie jeździ się gorzej, gdy w jezdni są koleiny, dlatego kierowca oczekujący komfortu powinien wybrać węższe opony o większym przekroju. Ponadto węższa opona jest bezpieczniejsza na mokrej drodze, ponieważ lepiej usuwa wodę niż szersza.”

Opony nie powinny mieć więcej niż sześć lat. Dlatego, że starsze opony charakteryzują się wyraźnie gorszą przyczepnością na mokrej nawierzchni, ponadto guma kruszeje — ostrzega firma Nokian. Cztery ostatnie cyfry numeru DOT na boku opony wskazują datę produkcji. 1314 oznacza: wyprodukowano w 13 tygodniu 2014 roku.

W sklepach oponiarskich opony Nokian do wymiany są dostępne także jako kompletne koła na felgach.

Porady dotyczące bezpiecznej jazdy

Sprawdzać ciśnienie w oponach co trzy tygodnie na zimnych oponach, ponieważ może z nich ulatywać powietrze.

Ustawiać ciśnienie w oponach na wyższe o 0,2 bar od zalecanego przez producenta. To pozwala oszczędzić paliwo.

Zamieniać opony przednie na tylne w połowie sezonu, dzięki czemu wystarczają na dłużej.

Opony Nokian — zdjęcia do pobrania: Niebezpieczeństwo aquaplaningu, Kontrola grubości bieżnika, Kontrola ciśnienia powietrza w oponach:
www.nokiantyres.com/summerseasonCE

Wideo

Opony letnie Nokian Line - pliki wideo do pobrania:
http://youtu.be/YbsERA80v18

Dalsze informacje

Test na sukces opon Nokian (in english):
www.nokiantyres.com/test-success

Źródła:

Miesięczne średnie ceny paliwa Europa (Deutscher Automobilclub ADAC)
http://www.adac.de/infotestrat/adac-im-einsatz/motorwelt/benzinpreis_ausland.aspx

Dalsze informacje

Nokian Tyres s.r.o – kontakt bezpośredni:

Dieter Köppner, Managing Director Central Europe, telefon +420 222 507 761, E-mail dieter.koppner(at)antyres.com

Marketing Manager Lukáš Líbal, Tel.: +420 222 507 759 e-mail: lukas.libal(at)nokiantyres.com

Sven Dittmann, mgr inż., Product Development Manager Central Europe, telefon +49 8143 / 444 850, E-mail sven.dittmann(at)nokiantyres.com
https://www.nokiantyres.com/produkty 

Nokian Tyres plc – kontakt bezpośredni:

Development Manager Juha Pirhonen, Tel.: +358 10 401 7708 e-mail: juha.pirhonen(at)nokiantyres.com

Matti Morri, menedżer działu technicznej obsługi klienta, telefon: +358 10 401 7621 E-mail: matti.morri(at)nokiantyres.com
www.nokiantyres.com


Attachments

Tak można zoptymalizować opony, zwiększyć bezpieczeństwo i oszczędzić pieniądze (.pdf)
Tak można zoptymalizować opony, zwiększyć bezpieczeństwo i oszczędzić pieniądze (.docx)