Czemu służą etykiety UE na oponach?
Etykiety EU pomagają klientom wybrać odpowiednie opony oraz zachęcają do kupowania bezpieczniejszych i oszczędniejszych opon z niższym poziomem hałasu.
Sortuj wg
18 artykuły
Etykiety EU pomagają klientom wybrać odpowiednie opony oraz zachęcają do kupowania bezpieczniejszych i oszczędniejszych opon z niższym poziomem hałasu.
Etykiety EU pomagają klientom w Unii Europejskiej wybrać odpowiednie opony. Zachęcają do wyboru wyższej klasy, bezpieczniejszych opon.
Etykiety nie są dołączane do opon z kolcami, opon bieżnikowanych, opony koła zapasowego, opon przeznaczonych do użytku w wyścigach lub opon do pojazdów zabytkowych.
Wartości podane na etykiecie dostępne są na stronach internetowych i w materiałach promocyjnych producenta. Opony przeznaczone do sprzedaży mają naklejoną na bieżniku etykietę dostarczoną przez producenta lub wydrukowaną etykietę, która jest umieszczona w bezpośredniej bliskości opony.
Opory toczenia mają wpływ na zużycie paliwa, pośrednio wpływają więc również na środowisko. Przyczepność na mokrej jezdni ma znaczenie dla bezpieczeństwa oraz wyraża drogę hamowania opony na mokrej nawierzchni. Hałas toczenia opony bezpośrednio wpływa na środowisko.
Indywidualny styl jazdy i regularna kontrola ciśnienia powietrza w oponach mają istotny wpływ na bezpieczeństwo i zużycie paliwa.
Informacje można znaleźć w kilku miejscach, na przykład na stronach producenta lub Komisji Europejskiej (http://ec.europa.eu/energy/efficiency/tyres/labelling_en.htm), jak również w punktach sprzedaży opon.
Za nadzór i egzekwowanie zgodności z regulacjami odpowiedzialne są organy państwowe. W Finlandii organem nadzorczym jest Fińska Agencja Bezpieczeństwa Transportu (Trafi). Działalność tych organów ma kluczowe znaczenie dla skutecznego wprowadzenia nowego typu oznaczeń i jest jedyną gwarancją, że kons…
Klienci powinni zasięgnąć rady doświadczonego sprzedawcy, przeszukać strony internetowe producentów i zapoznać się z wynikami niezależnych testów publikowanymi przez największe czasopisma motoryzacyjne, w których testowane są dziesiątki różnych cech opon.
Nie. Zwłaszcza w krajach skandynawskich, gdzie przyczepność na mokrej jezdni nie jest najważniejszą cechą odpowiadającą za bezpieczeństwo. Opony zimowe o dobrej przyczepności na mokrej nawierzchni mogą nie sprawdzić się na lodzie, ponieważ często projektowane są z myślą o łagodniejszych warunkach, p…
Opory toczenia oznaczają energię pochłanianą na skutek deformacji opony w punkcie kontaktu z nawierzchnią. Opory toczenia mają wpływ na zużycie paliwa, a w konsekwencji na emisje dwutlenku węgla. Są odpowiedzialne za ok. 20 procent zużycia paliwa. Opony o niższych oporach toczenia zużywają mniej pal…
Przyczepność na mokrej nawierzchni, zwłaszcza w oponach letnich, ma zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa. Oznacza poziom sterowności, jaką zapewniają opony na mokrej jezdni. Na etykiecie UE podana jest odległość w metrach do całkowitego zatrzymania na mokrym asfalcie pojazdu jadącego z prędkością…
Nowe kryteria klasyfikacji oparte są na precyzyjnie określonych testach. Każdy producent jest odpowiedzialny za ocenę i klasyfikację swoich opon. Ewaluacja zawsze odbywa się na podstawie precyzyjnie określonych procedur testowych zatwierdzonych przez Europejską Komisję Gospodarczą (UNECE).
Oceniając własności opon należy wziąć pod uwagę również cały szereg innych czynników, jak sterowność na mokrej i suchej nawierzchni, przyczepność na lodzie, zmniejszenie ryzyka aquaplaningu oraz odporność na zużycie.
Przyczepność na mokrej nawierzchni oznacza zdolność zachowania współczynnika tarcia na mokrej jezdni. W praktyce parametr ma bezpośrednie przełożenie na drogę hamowania, lepszą sterowność, oraz stabilne zachowanie samochodu na mokrej nawierzchni.
Dane na etykietach nie mają odniesienia do opon z kolcami, ale do opon zimowych bez kolców jak najbardziej. Wybierając opony zimowe nie należy kierować się wyłącznie danymi z etykiet, ale uzupełnić je o wyniki niezależnych testów i zasięgnąć rady wykwalifikowanego sprzedawcy.
Największy wpływ na hałas w trakcie toczenia opon ma typ i stan nawierzchni. Wartość w decybelach nie wyraża precyzyjnie hałasu generowanego przez samochód; wszystkie opony będą głośne w trakcie jazdy po nierównym asfalcie, na przykład po ustąpieniu zimowych przymrozków.
Etykiety UE będą miały wpływ na wybory dokonywane przez klientów w przyszłości. Dotyczy to zwłaszcza najwyższych parametrów opon letnich. Jeżeli chodzi o opony zimowe, klasyfikacja może wprowadzać klienta w błąd. Nowe etykiety nie uwzględniają na przykład typowych warunków zimowych w krajach skandyn…