wto czerwca 28 04:12 2011 w kategorii Aktualności firmowe

Sprawdź opony przed wyjazdem na wakacje



Bezpieczna jazda i oszczędność paliwa dzięki ekologicznym oponom Nokian



Aby jeździć bezpiecznie i równocześnie oszczędzać paliwo, należy sprawdzać ciśnienie i stan opon. Co drugi kierowca wybierający się w podróż ma w oponach swojego samochodu nieprawidłowe ciśnienie — ostrzega producent opon Nokian Tyres. Taka sytuacja może mieć fatalne skutki. Wysokie temperatury panujące w lecie, ciężki bagaż i wysoka prędkość stanowią duże obciążenie dla opon. Według statystyk awarii drogowych opracowanych przez niemiecki automobilklub ADAC w roku 2010 w samych Niemczech miało miejsce 143 215 awarii opon (o 6,8% więcej niż w latach poprzednich). Tylko w Niemczech w tym samym roku 1359 wypadków, w których zostali poszkodowani ludzie, zostało spowodowanych przez ogumienie. Liczba ta ponad dwukrotnie przekracza liczbę wypadków spowodowanych przez nieprawidłowe hamowanie (602 wypadki), jak informuje niemiecki Federalny Urząd Statystyczny.

Jazdy próbne przeprowadzone przez ADAC potwierdziły, że przy ciśnieniu niższym o 1 bar w przedniej oponie droga hamowania na mokrej nawierzchni wydłuża się o 10%. W takiej sytuacji niebezpieczna jest także jazda na zakręcie. Jeżeli ciśnienie we wszystkich oponach jest za niskie o 1 bar, siły bocznego oporu opon zmniejszają się prawie do połowy (55%). W takiej sytuacji kierowca może szybko stracić kontrolę nad pojazdem, a samochód może wpaść w poślizg i wypaść z jezdni — argumentują eksperci z firmy Nokian. Warto nadmienić, że przy pełnym obciążeniu ryzyko to jest jeszcze większe.

Ekologiczne opony Nokian umożliwiają zaoszczędzenie pół litra paliwa na 100 kilometrów



Zbyt niskie ciśnienie w oponach powoduje zwiększenie zużycia paliwa. Przy ciśnieniu niższym o 0,4 bar samochód zużywa średnio o 2% paliwa więcej, a zużycie opon wzrasta o 30%. Ekologiczne opony paliwooszczędne są szczególnie opłacalne przy dłuższych wyjazdach wakacyjnych i wysokich cenach benzyny. „Ekologiczne opony letnie o niskich oporach toczenia, takie jak Nokian H i V przeznaczone do samochodów kompaktowych i klasy średniej, czy nawet opony do dużych prędkości o względnie niskim oporze toczenia, takie jak Nokian Z G2, pozwalają zaoszczędzić pół litra paliwa na 100 kilometrów” — komentuje Juha Pirhonen, menedżer działu projektowania w Nokian Tyres. „Opór toczenia mniejszy o 40% to również o 6% mniejsze zużycie paliwa. W ten sposób przy typowym przebiegu 40 000 kilometrów można oszczędzić 300 euro. Dzięki temu pojazd emituje także mniej CO2.”


Opony ekologiczne Nokian wygrywają w testach opon niemieckich magazynów motoryzacyjnych „auto motor und sport” i „Auto”



Opony ekologiczne Nokian wygrywają w testach opon 2011 niemieckiego magazynu motoryzacyjnego „auto motor und sport“ z oceną „szczególnie godne polecenia“ oraz w testach opon 2011 magazynu „Auto” z taką samą oceną, ADAC i organizacja konsumencka Stiftung Warentest przyznają oponie Nokian najlepszą notę „dobrą” za rok 2011, w roku 2010 opony otrzymały ocenę „szczególnie godna polecenia” a także zostały wyróżnione notą „niezwykle godna polecenia” przez niemiecki magazyn motoryzacyjny „Auto Zeitung” 2011. Testy opon letnich potwierdzają również, że ekologiczne opony Nokian nie tylko umożliwiają względnie dużą oszczędność paliwa, lecz także zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa na mokrej nawierzchni. Szczególną zaletą paliwooszczędnej opony klasy Premium jest doskonałe połączenie tych obu zalet, ponieważ opony ekologiczne mają zazwyczaj zbyt małą przyczepność na mokrej nawierzchni, co może być niebezpieczne.

Zbyt małe ciśnienie w oponach powoduje większe odkształcanie się, co w efekcie może doprowadzić nawet do pęknięcia opony. Inną przyczyną pęknięcia mogą być także rysy, wybrzuszenia lub odkształcenia profili. Również zbyt wysokie ciśnienie zmniejsza poziom bezpieczeństwa, ponieważ powierzchnia przylegania opony do podłoża jest mniejsza, co powoduje mniejszą przyczepność oraz zużycie opony tylko w jej środkowej części.

Wskaźnik głębokości bieżnika i aquaplaningu ostrzegają przed zbyt małą głębokością bieżnika i niebezpieczeństwem aquaplaningu



Bezpieczeństwo zależy także od bieżnika opony. Wskaźnik głębokości bieżnika (Driving Safety Indicator) na oponach Nokian wskazuje głębokość rowków na skali od 8 do 2. Wskaźnik aquaplaningu z symbolem kropli wody ostrzega przed niebezpieczeństwem aquaplaningu. Gdy wysokość bieżnika wynosi cztery milimetry, wskazanie zanika, informując w ten sposób, że zagrożenie jest naprawdę poważne Aby wyeliminować ryzyko aquaplaningu i aby droga hamowania na mokrej nawierzchni była odpowiednio krótka, główne rowki powinny mieć głębokość co najmniej 4 milimetrów. Wskaźnik głębokości bieżnika DSI ze wskaźnikiem liczbowym głębokości rowków oraz wskaźnik aquaplaningu oznaczony symbolem kropli wody to opatentowane innowacje firmy Nokian Tyres, których nie znajdziemy w oponach żadnego innego producenta. Wytarte miejsca na bieżniku lub nierównomierne zużywanie opon mogą powodować uszkodzenie amortyzatorów i konieczność ich wymiany.

Opony Nokian Tyres są projektowane, testowane i produkowane w wymagających i surowych warunkach Północy. Nawet w ekstremalnych sytuacjach zapewniają możliwie najlepsze osiągi.

Ciśnienie należy mierzyć zawsze w zimnych oponach. Należy także pamiętać o tym, iż przy większym obciążeniu konieczne jest także wyższe ciśnienie. Prawidłowe wartości są zazwyczaj podane na klapie wlewu paliwa lub w instrukcji obsługi. Kierowca powinien sprawdzić wszystkie parametry odpowiednio wcześniej, a najlepiej na kilka dni przed wyjazdem na wakacje, aby w razie potrzeby móc dokonać wymiany opon. W serwisach oponiarskich opony Nokian dostępne są w korzystnej cenie także wraz z felgami.

Nokian Tyres s.r.o
Telefon +420 222 507 761
Faks +420 241 940 635
E-mail dieter.koppner(at)nokiantyres.com
V Parku 2336/22
148 00 Praha 4
Republika Czeska

Redakcja: Dr Falk Köhler

Link do pobrania zdjęć i filmów, pliki jpg 300 dpi:
https://www.nokiantyres.com/savefuel

Więcej informacji na temat opon letnich Nokian:
https://www.nokiantyres.com/grupa-produktowa?group=1.02

Egzemplarz okazowy

Źródła:
Z opracowanych przez niemiecki automobilklub ADAC statystyk awarii drogowych wynika, że w 2010 roku w samych Niemczech miało miejsce 143 215 awarii opon (o 6,8% więcej niż w latach poprzednich).
http://www.adac.de/infotestrat/unfall-schaeden-und-panne/pannenstatistik/default.aspx

Tylko w Niemczech w 2010 roku 1359 wypadków, w których zostali poszkodowani ludzie, zostało spowodowanych przez ogumienie. Liczba ta ponad dwukrotnie przekracza liczbę wypadków spowodowanych przez nieprawidłowe hamowanie (602 wypadki), informuje niemiecki Federalny Urząd Statystyczny.


„Testy przeprowadzone przez ADAC potwierdziły, że przy ciśnieniu niższym o 1 bar w przedniej oponie droga hamowania na mokrej nawierzchni wydłuża się o 10%. W takiej sytuacji niebezpieczna jest także jazda na zakręcie. Jeżeli ciśnienie we wszystkich oponach jest za niskie o 1 bar, siły bocznego oporu opon zmniejszają się prawie do połowy (55%).”
http://www1.adac.de/Auto_Motorrad/reifen/falscher_Luftdruck/default.asp

Pozostałe liczby: Nokian Tyres dział badań i rozwoju

Kontakty z prasą:
Dr Falk Köhler PR
Dr Falk Köhler
Tel.: +49 (0) 40 / 54 73 12 12
Faks: +49 (0) 40 / 54 73 12 22
E-mail: Dr.Falk.Koehler(at)Dr-Falk-Koehler.de
www.Dr-Falk-Koehler.de
Ödenweg 59
22397 Hamburg
Niemcy

Dalsze informacje
Nokian Tyres s.r.o
Dieter Köppner, Business Director Central Europe, telefon +420 222 507 761, E-mail dieter.koppner(at)nokiantyres.com

Dominik Kwaczyński, Sales Manager Poland, telefon +48 603 464 010,
E-mail dominik.kwaczynski(at)nokiantyres.com

Sven Dittmann, mgr inż., Product Development Manager Central Europe, telefon +49 8143 / 444 850, E-mail sven.dittmann(at)nokiantyres.com

Nokian Tyres plc:
Development Manager Juha Pirhonen, Tel.: +358 10 401 7708
E-Mail: juha.pirhonen(at)nokiantyres.com