Nokian Tyres i Vianor biją rekord prędkości
Nowy rekord świata prędkości samochodu na dwóch kołach wynosi 186,269 km/h. (115,742 mph)
Nowy rekord świata został ustanowiony w efekcie współpracy między producentem opon Nokian Tyres, profesjonalnym zespołem pit stopowym Vianor i znanym kaskaderem Vesa Kivimäki. Opony bijącego rekord samochodu zostały wzmocnione technologią aramidowej ścian y bocznej Nokian Tyres. Nowy rekord świata prędkości samochodu na dwóch kołach został pobity na lotnisku Seinäjoki 31 sierpnia 2016 r.
Opony nabierają wyjątkowego znaczenia przy bardzo dużych prędkościach. Jest to szczególnie ważne, gdy dwie opony (a praktycznie dwie powierzchnie wielkości dłoni) są jedynymi punktami kontaktu z drogą. By pobicie rekordu było możliwe, opony musiały być jak najbardziej wytrzymałe. Technologia aramidowej ściany bocznej Nokian Tyres umożliwiła stworzenie wyjątkowo odpornej na zużycie i przecięcia ściany bocznej.
– Podczas jazdy na dwóch kołach ściana boczna utrzymuje kontakt z nawierzchnią, w związku z czym musieliśmy stworzyć do tego celu specjalną oponę. Włókno aramidowe dodane do mieszanki wykorzystanej w ścianie bocznej wzmacnia tę ścianę i zdecydowanie zwiększa odporność na rozdarcia. Unikalna technologia mieszanki ściany bocznej w połączeniu ze specjalną strukturą umożliwiła stworzenie specyfikacji odpowiadającej biciu rekordów prędkości – powiedział Matti Morri, manager ds. technicznej obsługi klienta Nokian Tyres.
Tajemnicą technologii aramidowej ściany bocznej jest niesłychanie wytrzymałe włókno aramidowe, z którego korzystają także przemysł lotniczy i obronny. Technologia jest wykorzystywana np. w najnowszych oponach SUV.
– Pasja i twórcze szaleństwo są niezbędne przy próbie pobicia tego rekordu, to także cechy producenta opon Nokian Tyres. Musimy wypróbowywać nowe rzeczy i testować nasze granice. Tylko dzięki temu będziemy mogli opracowywać w przyszłości bezpieczniejsze, bardziej trwałe opony – mówi Morri.
"Musimy wypróbowywać nowe rzeczy i testować nasze granice. Tylko dzięki temu będziemy mogli opracowywać w przyszłości bezpieczniejsze, bardziej trwałe opony."
W biciu rekordu udział wziął także wyspecjalizowany zespół Vianor, który zadbał o samochód i opony. Jego członkowie byli w stanie szybko zmienić opony i poinformować kierowcę w czasie rzeczywistym o stanie pojazdu i ogumienia.
- Już wcześniej podejmowałem próby pobicia rekordu prędkości samochodem na dwóch kołach, ale bez skutku. W pewnym momencie zrozumiałem, że kluczem do osiągnięcia rekordowej prędkości są wyjątkowo trwałe opony. Współpraca z Nokian Tyres i Vianor umożliwiła ustanowienie tego rekordu – powiedział Vesa Kivimäki, autor nowego rekordu.
"Już wcześniej podejmowałem próby pobicia rekordu prędkości samochodem na dwóch kołach, ale bez skutku. W pewnym momencie zrozumiałem, że kluczem do osiągnięcia rekordowej prędkości są wyjątkowo trwałe opony."
Rekord świata prędkości samochodu na dwóch kołach został pobity zgodnie z zasadami Rekordów Świata Guinnessa, zgodnie z którymi samochód używany przy próbie musi znajdować się w produkcji masowej i nie może być prototypem. W ciągu jednej godziny pojazd musi przejechać w obie strony przez bramki mierzące prędkość, które rozmieszczone są w odległości 100 metrów od siebie. Rekord świata to średnia tych dwóch pomiarów.
Rekordowy przejazd odbył się na pasie długości 2 kilometrów i szerokości 50 metrów. Dystans, na którym zmierzona została średnia prędkość wynosił 100 metrów.
Poprzedni rekord został ustanowiony w 1997 r., kiedy to Szwed Göran Eliason osiągnął na dwóch kołach prędkość 181,25 km/godz. (112,62 m/godz.).
Więcej informacji: