Naprawa opon

Naprawa opon

Rozsądne wybory opon i prawidłowa jazda pomagają zapobiegać przebiciom i uszkodzeniom opon. Niestety, nie wszystko na drodze da się przewidzieć i każda podróż może skończyć się przedwcześnie z powodu przebitej opony. Zależnie od rozmiaru uszkodzenia, konieczne może być załatanie lub wymiana opony..

Wybór odpowiednich opon pozwala unikać awarii ogumienia i sytuacji, w których pomimo starań włożonych w ostrożną jazdę opona ulega przebiciu. Innowacyjna opona Nokian Tyres Flat Run pozwala dotrzeć do celu, nawet jeśli opona jest przebita. Na pustej oponie Nokian Tyres FRT można przejechać około 50 kilometrów nawet przy obciążonym pojeździe. Przy mniejszym obciążeniu opony te mogą przejechać nawet do 150 kilometrów. .

W jakich sytuacjach można próbować naprawić oponę?

To, czy daną oponę można załatać, czy też nie, zależy od położenia i rozmiaru uszkodzenia. Łatanie przebitej opony jest wykonalne, jeśli otwór ma średnicę mniejszą niż 6 mm. Nie warto łatać większych uszkodzeń, ponieważ łatka prawdopodobnie zawiedzie. W przypadku uszkodzeń większych niż 6 mm istnieje duże prawdopodobieństwo, że załatana opona ulegnie ponownemu uszkodzeniu.

Nowe opony będą potrzebne, jeśli uszkodzenie znajduje się na bocznej ścianie opony. Wykwalifikowany specjalista może załatać oponę, jeśli uszkodzenie jest wystarczająco małe i znajduje się na bieżniku opony.


Oznaki uszkodzenia opony mogą nie być od razu widoczne i mogą obejmować ściąganie samochodu na bok. Do innych objawów przebicia opony należą drgania kół lub kierownicy

Jak uniknąć przebicia opony

Niespodzianki mogą pojawić się na drodze, co może prowadzić do poważnych uszkodzeń opon. Przyczyną przebić są gwoździe, śruby i inne ostre przedmioty, które z jakiegoś powodu znalazły się na drodze. Przebicia są najczęstszą przyczyną awarii opon. 
 
Można jednak podjąć działania, które pozwolą uniknąć awarii opon. Jednym z podstawowych jest prawidłowe ciśnienie w oponach. Obecnie system TPMS (Tire-pressure Monitoring System) stosowany w kołach samochodowych informuje o spadku ciśnienia. Ponadto system TPMS pomaga zmniejszyć zużycie paliwa, ponieważ opór toczenia dobrze napompowanych opon jest niższy. W aktualnie produkowanych samochodach osobowych system TPMS jest obowiązkowy. 
 
Jeżdżenie ze zbyt niskim ciśnieniem w oponach naraża oponę na uszkodzenie, na przykład podczas najeżdżania na krawężnik lub dziurę w drodze. W takiej sytuacji, z powodu zbyt niskiego ciśnienia w oponie, obręcz koła uszkadza ścianę boczną opony, która jest jej najsłabszym punktem i tym samym jest podatna na uszkodzenia. 
 
Matti Morri, szef technicznej obsługi klienta Nokian Tyres, przypomina, że nie należy naprawiać opon, w których uszkodzeniu uległa ściana boczna: „Podczas jazdy ze zbyt niskim ciśnieniem opona jest bardziej elastyczna. Uderzając w przeszkody, bok opony jest bardziej podatny na pęknięcia. W takim przypadku opony nie da się już uratować: naprawianie opon samochodów osobowych, w których doszło do uszkodzenia ściany bocznej, nie jest ani bezpieczne, ani tym bardziej zalecane". 
 
Wiele produktów Nokian Tyres posiada ściany boczne wzmocnione włóknem aramidowym, co zapobiega ich uszkodzeniu. Wytrzymałe opony wzmocnione włóknami aramidowymi chronią przed gwałtownymi uderzeniami i są szczególnie przydatne podczas jazdy w terenie i na drogach o wymagającej nawierzchni. Czytaj dalej o technologii Aramidowych Ścian Bocznych Nokian Tyres. 

Co zrobić, gdy złapiesz gumę?

Każdy kierowca powinien wiedzieć, jak zachować się w przypadku przebicia opony. Odpowiednie przygotowanie pomaga uniknąć uszkodzenia opony.

  • Kontroluj ciśnienie w oponach. Zbyt niskie ciśnienie powietrza w oponach zwiększa ryzyko ich uszkodzenia, na przykład podczas pokonywania nierówności. Ciśnienie w oponach należy zawsze utrzymywać na poziomie zalecanym przez producenta samochodu, a w przypadku opon zimowych należy dodać 0,2 bara. Jeśli to konieczne, podnieś ciśnienie w oponach, biorąc pod uwagę obciążenie pojazdu. Lepiej jest stosować nieco wyższe ciśnienie niż jeździć ze zbyt niskim ciśnieniem w oponach. 
  • Przygotuj się na przebicie opony. Naprawianie przebitej opony jest możliwe, jeśli posiadasz w samochodzie zestaw naprawczy i kompresor. Jeśli samochód jest wyposażony w sprzęt do łatania drobnych uszkodzeń opon, podróż nie musi zakończyć się przedwcześnie. Jednak samodzielnie naprawiona opona to tylko rozwiązanie tymczasowe, dlatego należy od razu udać się do serwisu oponiarskiego lub wymienić uszkodzoną oponę na zapasową. 
  • Regularnie sprawdzaj stan opon. Wystarczy szybki rzut oka, aby sprawdzić ich stan. Usuwaj kamienie wbite w bieżnik opony, aby te nie doprowadziły do jej uszkodzenia. 
  • Dowiedz się, co zrobić, kiedy dojdzie do przebicia opony. Wcześniej zaznajom się z obsługą zestawu naprawczego i kompresora, aby wiedzieć, jak postępować w razie konieczności ich użycia. Pamiętaj, aby przygotować cały niezbędny sprzęt do wymiany opon i wozić go ze sobą w samochodzie, na wypadek, gdyby opona uległa poważnemu uszkodzeniu na trasie. Jeśli samochód jest wyposażony w koło zapasowe, regularnie sprawdzaj jego stan i ciśnienie w oponie. 

Wybierając wysokiej jakości opony do swojego samochodu, można uniknąć przebicia opony i konieczności jej naprawiania. Odkryj gamę opon letnich i zimowych Nokian Tyres, która obejmuje wzmocnione aramidem opony samochodowe do wymagających zastosowań, na przykład SUV-ów i samochodów dostawczych. 
 
Dowiedz się więcej o usłudze gwarancji Nokian Tyres Hakka. Jeśli właściwie eksploatowana opona Nokian Tyres Hakka lub Hakkapeliitta ulegnie uszkodzeniu nienadającemu się do naprawy, otrzymasz bezpłatnie nowy równoważny produkt od dealera Nokian Tyres. Aktywuj usługę gwarancji Hakka online. 

 

Należy pamiętać, że obowiązkiem kierowcy jest upewnienie się, że opony są bezpieczne i odpowiednie dla jego pojazdu oraz przestrzeganie wytycznych producenta pojazdu dotyczących prawidłowego użytkowania i konserwacji. W celu uzyskania szczegółowych porad należy skonsultować się z najbliższym Nokian Tyres dealer dealerem lub producentem pojazdu.