Fabryka w Nokii, Finlandia

Oprócz produkcji, zakład ma kluczową rolę w naszej pracy badawczo-rozwojowej.

Fabryka opon w Nokii w Finlandii odgrywa istotną rolę nie tylko w procesie produkcji, ale również w rozwoju produktów. Jest kluczowa dla centralnego rozwoju produktów, budowy prototypów oraz testów.

Zadaniem fińskiej fabryki jest rozwój i produkcja opona przeznaczonych na rynki nordyckie, wsparcie Ameryki Północnej oraz częściowo Europy Środkowej. Fabryka jest centrum wiedzy na temat technologii opon zimowych, a jedną z jej specjalizacji jest technologia i produkcja opon kolcowanych.

Główne dane

Zakład w Nokii produkuje opony letnie, zimowe oraz przemysłowe na wszystkie rynki Nokian Tyres.

Oprócz produkcji, kluczowe znaczenie ma dział badań i rozwoju, w którym opracowujemy i testujemy nowe produkty..

Po osiągnięciu maksymalnych mocy przez fabrykę w Rumunii w 2027 roku, w zakładzie w Nokii będzie produkowanych ok. 35 procent opon do samochodów osobowych.

W 2022 roku zakupiono trzy hektary w sąsiedztwie fabryki. Zakup działek wraz z budynkami przemysłowymi spółka traktuje jako lokatę w przyszłe możliwości rozwoju zakładu w Nokii.

Ciągłe wprowadzanie usprawnień

Ciągłe wprowadzanie usprawnień ma wyraźne przełożenie na produktywność i wydajność fabryki w Nokii. Inwestycje w zwiększenie mocy produkcyjnych opon do samochodów osobowych zostały ukończone w 2023 roku, kiedy fabryka osiągnęła rekordową produktywność.

Wielkość produkcji opon do samochodów osobowych wzrosła o niebywałych 150 procent w latach 2020–2023. Przekładając to na kilogramy, oznacza to wzrost o ponad 200 procent. Produkcja opon przemysłowych również pobiła rekordy produktywności w roku 2023, a od tamtej pory stopniowo rośnie i będzie w dalszym ciągu rosnąć.

Im bardziej wydajny jest proces produkcji, tym większy jest udział odzyskanych materiałów i mniej odpadów produkcyjnych. Pod tym względem fabryka osiągnęła w zeszłym roku rekordowe wyniki, wyraźnie zmniejszając ilość odpadów z produkcji. Odpady w fabryce Nokia stanowią poniżej 3,5 procent produkcji opon do samochodów osobowych, co oznacza poprawę o 35 procent w ciągu ostatnich trzech lat.