Menu

Nokian Hakkapeliitta w 2036 roku

Przy okazji 80. rocznicy opony zimowej Nokian Hakkapeliitta z firmy Nokian Tyres, Heikki Liimatainen, doktor nauk i profesor działający w Centrum Badań nad Transportem Verne przy Uniwersytecie Technologicznym w Tampere, Robert Hansson, dyrektor Centrum Dynamiki Pojazdów i Aktywnego Bezpieczeństwa spółki Volvo Cars, oraz Juha Pirhonen, wiceprezes Nokian Tyres odpowiedzialny za badania i rozwój prognozowali o tym, jak będzie wyglądała mobilność, kierowanie samochodami i opony zimowe w 2036 roku, gdy opona Nokian Hakkapeliitta będzie świętować swoje stulecie.

Wyobrażając sobie kierowanie za 20 lat, mamy przed oczyma rewolucyjne, inteligentne technologie transportowe, samokierujące się pojazdy elektryczne oraz opony zimowe wyprodukowane z biomateriałów. I chociaż pod względem środowiskowym, technologii samochodowych i produkcji opon będą stosowane inteligentne technologie, to jednak także w 2036 roku opony wciąż pozostaną jedynym punktem stycznym pomiędzy pojazdem a jezdnią. Z tego powodu opony oznaczają zasadniczy element systemu bezpieczeństwa pojazdu.

W przyszłości pojazdy będą włączone w rozległy system transportowy, który będzie je otaczać. Rozwój Internetu przedmiotów jest najbardziej widoczny w interakcji pomiędzy samochodami a różnorodnymi systemami.

‒ Samochody mogą się komunikować z innym pojazdami, z Internetem, usługami cloudowymi czy też z systemami transportowymi i gromadzić, przekazywać oraz- analizować dane w czasie rzeczywistym, mówi Robert Hansson, dyrektor Centrum Dynamiki Pojazdów i Aktywnego Bezpieczeństwa spółki Volvo Cars.

Robert Hansson, dyrektor Centrum Dynamiki Pojazdów i Aktywnego Bezpieczeństwa spółki Volvo Cars
"Samochody mogą się komunikować z innym pojazdami, z Internetem, usługami cloudowymi czy też z systemami transportowymi i gromadzić, przekazywać oraz- analizować dane w czasie rzeczywistym."
Robert Hansson, Dyrektor Centrum Dynamiki Pojazdów i Aktywnego Bezpieczeństwa spółki Volvo Cars

Według Juhy Pirhonena, wiceprezesa d.s. badań i rozwoju w Nokian Tyres, w oponach przyszłości technologie czujników będą umożliwiały kierowcom przewidywanie zmian stanu nawierzchni jezdni oraz warunków atmosferycznych z wyprzedzeniem 15–20 kilometrów. W praktyce systemy komputerowe pojazdu będą zdolne do analizowania takich informacji szybciej i dokładniej niż kierowca.

W 2036 roku pojazdy z kierowcą będą być może należały do rzadkich atrakcji, ponieważ ludzie będą się przemieszczać samokierującymi się pojazdami. Jednym z czynników, które stanowią barierę przejścia do samokierujących się pojazdów, jest fakt, że ludzie wciąż bardziej dowierzają swoim umiejętnościom kierowcy, niż systemom automatycznego kierowania.

‒ Pominięcie roli kierowcy wymaga nowego sposobu myślenia oraz takich inwestycji w rozwój, aby samochody były wystarczająco niezawodne, mówi Heikki Liimatainen, doktor nauk i profesor działający w Centrum Badań nad Transportem Verne przy Uniwersytecie Technologicznym w Tampere, specjalizujący się w dziedzinie systemów kierowania i mobilności w przyszłości.

Jest jednak trochę niespodziewanie przekonany, iż jednym z głównych czynników, które doprowadzą do dominacji samokierujących się pojazdów, będzie kwestia bezpieczeństwa ruchu.

‒ Zrozumienie tego, jaki jest udział czynnika ludzkiego przy wypadkach drogowych, może spowodować przyspieszenie rozwoju i przemianę kierowcy we współpasażera, kontynuuje Liimatainen.

Heikki Liimatainen, doktor nauk i profesor działający w Centrum Badań nad Transportem Verne przy Uniwersytecie Technologicznym w Tampere
"Zrozumienie tego, jaki jest udział czynnika ludzkiego przy wypadkach drogowych, może spowodować przyspieszenie rozwoju i przemianę kierowcy we współpasażera."
Heikki Liimatainen, Doktor nauk i profesor działający w Centrum Badań nad Transportem Verne przy Uniwersytecie Technologicznym w Tampere

Dyrektor Robert Hansson ze spółki Volvo Cars zgadza się z tym poglądem – jest on przekonany, że w długookresowej pespektywie samokierujące się pojazdy spowodują wzrost bezpieczeństwa ruchu drogowego. Samochody przyszłości będą w jeszcze większym stopniu skupiać się na swoim otoczeniu i będą zdolne do optymalizowania kierowania oraz wyboru trasy pod kątem bezpieczeństwa.

Samochody przyszłości będą narzędziami mobilności

Specjaliści są przekonani, że cyfryzacja spowoduje rozwój usług mobilności na tyle, że posiadanie samochodu będzie uzupełnione o kolejne, alternatywne sposoby ich wykorzystania. Według Heikki Liimatainena punkt ciężkości przesunie się z posiadania własnego pojazdu w kierunku jego wykorzystania do mobilności.

‒ Różne aplikacje i programy mobilności umożliwią ludziom korzystać z samochodu, kiedykolwiek tego będą potrzebować i porównywać ceny oferowanych usług. Takie usługi mobilności staną się normą w momencie, kiedy zacznie z nich korzystać dostateczna liczba użytkowników, czyli w chwili, gdy przyzwyczai się do tego wystarczająco dużo konsumentów, opisuje Liimatainen.

‒ Na przykład w obszarach miejskich będą zapewne samokierujące się taksówki, zapewniające transport ludzi z miejsca na miejsce. W praktyce kierowcy nie będą potrzebni, kontynuuje Robert Hansson ze spółki Volvo Cars.

Automatyczne kierowanie spowoduje wyzwolenie kierowców i projektantów wnętrz samochodów

Robert Hansson przewiduje, że w przyszłości kierowcy luksusowych wozów Volvo będą mogli wybierać pomiędzy przyjemnością kierowania o własnych siłach, a automatycznym zawiezieniem przez samochód na miejsce przeznaczenia.

‒ Automatyczne kierowanie oznacza zmianę paradygmatu projektowania i designu wnętrza samochodu. Umożliwi ludziom wykorzystać czas podróży na inne czynności, na przykład streaming kanałów rozrywkowych, czy też po prostu na odpoczynek, wyjaśnia Hansson.
Celem przemysłu samochodowego i producentów opon jest zmniejszanie śladu węglowego

Robert Hansson uważa, że w 2036 roku ślad ekologiczny pojazdów będzie wyraźnie niższy, chociaż pewne problemy nadal pozostaną.

– Samochody elektryczne będą miały większy udział w rynku w stosunku do aut z silnikami spalinowymi, chociaż w tych czasach spalanie będzie o wiele bardziej ekologiczne, niż dzisiaj. W idealnym przypadku ruch drogowy nie będzie powodować żadnych wypadków, ani nie będzie żadnych emisji spalin, podsumowuje.

W 2036 roku pierwsza opona zimowa Nokian Hakkapeliitta będzie obchodziła swoją 100. rocznicę. Jakie rodzaje opon będziemy stosować w przyszłości? Juha Pirhonen, wiceprezes Nokian Tyres odpowiedzialny za badania i rozwój, uważa, że za dwadzieścia lat zrównoważony rozwój w dziedzinie produkcji opon będzie standardem, ponieważ już w dniu dzisiejszym jest aktywnie wykorzystywany.

‒ Ponad 80 % śladu węglowego opony powstaje podczas jej użytkowania. Dlatego skupiamy się w szczególności na obniżeniu oporu toczenia naszych opon, aby doprowadzić do redukcji ich śladu węglowego. Niski opór toczenia powoduje oszczędność energii, co umożliwia na przykład przedłużenie zasięgu aut elektrycznych.

‒ Już obecnie aktywnie pracujemy nad obniżeniem oporu toczenia opon, ale wraz ze wzrostem popularności samochodów elektrycznych będziemy potrzebowali wyraźnie działać w dziedzinie rozwoju ukierunkowanego na przedłużenie ich zasięgu, kontynuuje Pirhonen.

Opony nadal pozostają najważniejszym elementem bezpieczeństwa pojazdu

Oczekuje się, że zmiana klimatu przyniesie bardziej umiarkowane temperatury na północy, nawet Finlandia przyzwyczaja się do zim z niewielką ilością śniegu i zmieniającymi się temperaturami. Według Juhy Pirhonena z Nokian Tyres temperatury w okolicach punktu zamarzania i duże różnice pomiędzy temperaturami dnia i nocy będą wymagać od opon przyszłości doskonałej przyczepności na lodzie i na mokrej nawierzchni. Z drugiej strony kierowcy doceniają jednak również komfort jazdy, czyli na przykład dobrą sterowalność i niski poziom hałasu.

‒ U opon doceniamy właściwości bezpieczeństwa, takie jak na przykład droga hamowania i przyczepność, a także cechy, które zapewniają mniejsze zużycie paliwa i niski poziom hałasu. Podobnie jak w przypadku innych komponentów stosowanych w naszych pojazdach chcemy, aby nasze opony spełniały bardzo wysokie wymagania ekologiczne, mówi Robert Hansson o kryteriach stosowanych w spółce Volvo.

Jakie będą nasze opony zimowe za 20 lat?

‒ W przyszłości możemy mieć opony przyjazne dla środowiska w całości wyprodukowane z biomateriałów i wyposażone w systemy technologii czujników. Będą zdolne do gromadzenia danych, które następnie będą mogły być wykorzystane przez inne połączone w sieci, samokierujące się pojazdy, lub pojazdy sterowane robotami. Do 2036 roku nieustający rozwój opon przyniesie również wyraźne innowacje w dziedzinie oporu toczenia, mówi Juha Pirhonen, wiceprezes Nokian Tyres odpowiedzialny za badania i rozwój.

– Opony nadal będą stanowiły kluczowy element bezpieczeństwa samochodu, ponieważ nawet pomimo rewolucyjnych, inteligentnych rozwiązań technologicznych opony stanowią jedyną płaszczyznę kontaktu pomiędzy pojazdem a jezdnią, przypomina Pirhonen.

Kolejne informacje:

Heikki Liimatainen, Assistant Professor, D.Sc., Transport Research Centre Verne, Tampere University of Technology, tel. +358 408490320
heikki.liimatainen@tut.fi
, Member of the Finnish Climate Change Panel: https://www.ilmastopaneeli.fi/en/

Robert Hansson, Director Vehicle Dynamics & Active Safety, Volvo Car Corporation

Vice President, Research and Development Juha Pirhonen, Nokian Tyres, tel. +358 10 4017708
juha.pirhonen@nokiantyres.com

Transport Research Centre Verne 
http://www.tut.fi/verne/en/

Volvo Cars 
http://www.volvocars.com/

Concept 26 ‒ Introducing A new Symbol of automotive freedom 
https://www.volvocars.com/en-kw

Intellisafe autopilot 
https://www.ilmastopaneeli.fi/en/

Nokian Tyres Safer driving: 
www.nokiantyres.com/innovation/