Opory toczenia mają wpływ na środowisko i koszty eksploatacji pojazdu
Opory toczenia opony mogą być bardzo różne. Jeżeli wynoszą około 40%, oznaczają różnicę w zużyciu paliwa w zakresie 5–6%. Tak duża różnica występuje pomiędzy oponami, dla których wskaźnik zużycia paliwa wynosi odpowiednio A i F. Wybór odpowiednich opon ma więc spory wpływ zarówno na środowisko, jak na finanse. Przy obecnych cenach paliwa opona o niższych oporach toczenia pozwala zaoszczędzić około 1200 złotych na dystansie 40 000 kilometrów. Odpowiednie opony oraz ekonomiczna jazda pozwalają również znacząco zmniejszyć emisje CO2 związane z jazdą samochodem.
Opory toczenia oznaczają energię, która jest pochłaniana na skutek deformacji opony w kontakcie z nawierzchnią. Na deformację oraz pochłanianą przez nią ilość energii można wpłynąć wybierając odpowiednią strukturę i materiały na etapie projektowania opon. Przykładowymi czynnikami zwiększającymi zużycie paliwa są temperatura opony, ciśnienie powietrza, obciążenie oraz zużycie opony, jak również opory powietrza i turbulencje zależne od prędkości jazdy.
Opory toczenia mają duży wpływ na środowisko w całym okresie żywotności opony. Niskie opory oznaczają mniejsze zużycie paliwa oraz emisje CO2. Opory toczenia wyrażane są w postaci współczynnika oporów toczenia: im jest wyższy, tym więcej energii pochłania samo toczenie się opony. Obecnie najczęstszą wartością zużycia paliwa dla opon Nokian Tyres do samochodów osobowych jest C, zgodnie z systemem oznaczeń UE. Drugą najczęstszą klasą jest B. Etykiety UE oceniają opony pod kątem zużycia paliwa w skali od A do G. W najbliższym okresie zmniejszenie zużycia paliwa będzie jednym z głównych celów działu badań i rozwoju naszej spółki.
Tylko około 20–30 procent energii paliwa zużywane jest do poruszania pojazdu. Energię pochłania nie tylko przyspieszanie i hamowanie, ale w dużym stopniu również pokonanie oporów toczenia oraz oporu powietrza.