Wiedza ekspercka i najnowsze zdobycze technologii

Testy opon to suma wielu czynników

Nokian Tyres testuje swoje opony w Ivalo przy użyciu najnowocześniejszej technologii, z której korzystają profesjonaliści i doświadczony personel.

Centrum testowe funkcjonuje nieprzerwanie w okresie od połowy listopada aż do maja. Testy opon na śniegu i lodzie wymagają stabilnych warunków i starannego przygotowania torów.

Jedną z osób testujących przyspieszanie i hamowanie na różnych nawierzchniach i torach Centrum testowego jest kierowca testowy Janne Pynnönen, który pracuje w Ivalo przez co najmniej trzy zimowe miesiące każdego roku.

Janne Pynnönen
"Mimo, że mamy dostęp do najnowszych technologii i najbardziej precyzyjnych narzędzi, nic nie jest jednak w stanie zastąpić człowieka."
Janne Pynnönen, Kierowca testowy Centrum testowego, Nokian Tyres plc

– Wszystkie testy przeprowadza się w ustalonej kolejności i przy możliwie najstabilniejszych warunkach. Mimo, że mamy dostęp do najnowszych technologii i najbardziej precyzyjnych narzędzi, nic nie jest jednak w stanie zastąpić człowieka.

- Tylko jazda i wyczucie pozwolą na wybranie z zestawu najlepszych opon, podkreśla Pynnönen.

Między drogą a oponą

Kierownik Rozwoju Produktu Juha Pirhonen z Nokian Tyres uważa, że bardzo ważną rzeczą jest współpraca i interakcja z kierowcami testowymi.

Juha Pirhonen


- Istotnym elementem prac nad rozwojem produktu są doświadczeni kierowcy i ich umiejętności zawodowe. Najwyższe wyniki osiąga się poprzez połączenie wiedzy ludzkiej z najnowszym technologicznym know-how.

Na przykład, do badania parametrów kolców w oponach zimowych wykorzystuje się ultraszybkie kamery rejestrujące.

- Ultraszybka kamera mogą być użyta do analizy zachowań kolca, na przykład podczas hamowania. Wyniki te pozwalają nam na opracowanie kolca o jeszcze bardziej funkcjonalnej strukturze i kształcie, oraz zwiększyć bezpieczeństwo opony, mówi Pirhonen.

Ultraszybka kamera jest ważnym narzędziem w walce z aquaplaningiem.

- Dzięki tej metodzie inżynier może czuć się bezpiecznie między drogą a oponą, mówi Pirhonen uśmiechając się.  

- Po analizie wyników, będziemy wiedzieć dużo więcej na temat interakcji pomiędzy oponą a nawierzchnią drogi: jak różne struktury i modele bieżnika zachowują się w momencie poślizgu na błocie pośniegowym i jak zmienia się kształt powierzchni styku opony w rzeczywistych warunkach jazdy w porównaniu z oponą nieruchomą.

- Ponadto zdobędziemy niezbędne dodatkowe informacje na temat zjawiska aquaplaningu, uściśla Pirhonen.

Kierowca testowy Janne Pynnönen jest w stałym kontakcie z innymi ekspertami opon w Nokian Tyres, zwłaszcza, gdy celem jest osiągnięcie wyższego poziomu bezpieczeństwa i funkcjonalności opon samochodowych.

- Współpraca z kierownikami projektów jest być może najważniejszym elementem pracy kierowcy testowego. Uczestniczę w procesie planowania testów, przeprowadzam je i przekazuję sprawozdania zarówno z subiektywnych jak i obiektywnych wyników osobom odpowiedzialnym za rozwój produktu, podsumowuje Pynnönen.

- Płynna komunikacja i systematyczna analiza wyników gwarantuje osiągnięcie konsensusu w kwestii wyników testów. Jedynie ten model pracy gwarantuje wyciągnięcie prawidłowych wniosków z wyników, dodaje Pirhonen, Kierownik ds. Rozwoju Produktu.