Najczęściej zadawane pytania

Tematy: 

W przypadku pytań które nie zostały tu ujęte, bardzo prosimy o przesłanie ich do nas wypełniając poniższy formularz.

Oznaczenia na bocznych ściankach

Co oznaczają liczby 175/60 lub 175/65 w opisie opon?

Pierwsza trzycyfrowa liczba jest szerokością przekroju w milimetrach, zmierzoną w najszerszym miejscu, gdy opona jest zamontowana na feldze do pomiarów. Liczba po ukośniku to proporcje opony, czyli stosunek wysokości stojącej opony do szerokości przekroju w procentach.

Co oznacza symbol XL w opisie rozmiaru opony?

XL oznacza szczególnie duży zakres obciążeń. Opona jest zaprojektowana do maksymalnego obciążenia wyższego o cztery jednostki. Dla prędkości przekraczających 210 km/h rzeczywiste obciążenie opon oznaczonych symbolami V, W i Y odpowiednio się obniża. (więcej informacji znajduje się w Podręczniku dotyczącym normy ETRTO 2000, str. 8.) Ten typ opony zyskuje na popularności, ponieważ zwiększyła się masa szybkich samochodów.

O czym informuje kierowcę wskaźnik zużycia DSI opon Nokian?

Wskaźnik bezpiecznej jazdy DSI pokazuje liczbowo pozostały bieżnik, co stanowi informację dla kierowcy o konieczności wymiany opon. Monitorując zużycie bieżnika można także przejechać więcej kilometrów na oponach zamieniając je miejscami przekładając między przednią a tylną osią, co powoduje wyrównanie różnic grubości bieżnika w oponach zamontowanych na różnych osiach.

Jak można odróżnić opony zimowe bez kolców od opon letnich?

Opony zimowe mają oznaczenie M S (MS, M&S lub Mud&Snow - błoto i śnieg) na bocznej ściance.

Pielęgnacja opon

Jak długo wytrzymują opony?

Trudno jest określić maksymalny czas przydatności dla opon, ponieważ ich zużycie i starzenie zależy od różnych czynników. Opona zużywa się na przykład 4-5 razy szybciej wiosną niż w końcu lata. Zgodnie z praktyką międzynarodową, maksymalny zalecany okres eksploatacji opon wynosi 6 lat, a maksymalny wiek opony to 10 lat. Jako nowe mogą być sprzedawane opony, które zostały wyprodukowane 5 lat wcześniej, gdyż opony prawidłowo przechowywane zachowują swoje oryginalne właściwości techniczne do 5 lat. Poza sezonami użytkowania opony powinny być przechowywane w pomieszczeniu chłodnym, ciemnym i suchym. Więcej informacji na temat właściwego przechowywania opon znajduje się na stronie http://www.nokiantyres.pl/wlasciwe-przechowywanie. Minimalna bezpieczna głębokość bieżnika dla opon zimowych wynosi 4 mm. Nie zaleca się stosowania opon zimowych (M+S) w okresie letnim. Opony nie mogą mieć kontaktu z rozpuszczalnikami, takimi jak olej, benzyna, lub smary.

Moje opony zużywają się bardziej na środku, niż po bokach. Czy mam nieprawidłowe ciśnienie w oponach, a jeśli nie, to dlaczego tak się dzieje?

Opony na osi napędowej zwykle zużywają się bardziej na środku, niż po bokach, a opony na osiach wleczonych zużywają się bardziej po bokach. Najlepszym sposobem na wyrównanie zużycia i uzyskanie jak najlepszych właściwości jezdnych jest zamiana miejscami opon między przednią a tylną osią co 8 000-10 000 km (5 000-6 000 mil).

Jedna z moich opon z kolcami została zamontowana odwrotnie do kierunku obrotu i pozostała zamontowana w ten sposób przez całą zimę. Czy to uszkodziło oponę?

Opona nie ulega uszkodzeniu obracając się przeciwnie do podanego kierunku obrotu. Jednak zaleca się nie zmieniać kierunku obrotu opony z kolcami podczas jej eksploatacji, ponieważ może to wpłynąć na mocowanie kolców w oponie. Aby uzyskać jak najlepsze oczyszczanie i przyczepność w błocie pośniegowym, opony należy montować zgodnie z prawidłowym kierunkiem obrotu.

Jeśli kolce poluzują się i wypadną z opony, to czy można wstawić nowe kolce?

Nie ma możliwości wymiany kolców, które wypadły, ponieważ nie można ich pewnie zamocować w starych otworach.

Skąd mam wiedzieć, jakie jest prawidłowe ciśnienie w oponach?

Szczegóły dotyczące prawidłowego ciśnienia w oponach w Twoim samochodzie znajdują się w Instrukcji obsługi samochodu, na naklejce z informacją o ciśnieniu w oponach na zbiorniku paliwa, na drzwiczkach schowku po stronie pasażera, na krawędzi lub z boku drzwi. Jeśli tej informacji nie ma w żadnym z tych miejsc, pomocy mogą udzielić profesjonalne zakłady wulkanizacyjne oraz Pomoc techniczna firmy Nokian Tyres.

Czy do mycia opon mogę używać rozpuszczalnika?

Zalecamy używanie do mycia opon delikatnego detergentu, takiego jak szampon. Należy pamiętać o dokładnym wypłukaniu opon po ich umyciu, tak aby w otworach na kolce ani między lamelkami nie nagromadziły się pozostałości rozpuszczalnika.

Nie zbliżać strumienia z myjki ciśnieniowej do powierzchni opony, ponieważ strumień pod wysokim ciśnieniem może uszkodzić konstrukcję drucianą opony.

Kwestie związane z produkcją i ochroną środowiska

Co składa się na cenę opony?

Opony to skomplikowane produkty techniczne, a produkcja opon wymaga ogromnych inwestycji w rozwój produktu oraz samą produkcję. Największym składnikiem ceny opony są surowce oraz koszty robocizny.

Na ile przyjazne dla środowiska są opony marki Nokian do samochodów osobowych?

Przyjazność dla środowiska naszych produktów i procesów produkcyjnych stanowi istotną część naszej działalności. Naszą główną zasadą jest wybór surowców, które w najmniejszym stopniu są szkodliwe dla środowiska, w związku z tym firma Nokian Tyres plc jest pierwszym producentem opon, który uzyskał certyfikat zarządzania środowiskowego ISO 14001.

Co się dzieje ze zużytymi oponami?

Istnieją trzy główne obszary zastosowań zużytych opon: regeneracja, wykorzystanie w celu pozyskania energii i materiału. Opony regenerowane to używane opony z nowym bieżnikiem. Większość opon do samochodów osobowych i dostawczych vanów można regenerować jeden raz, a opony do samochodów ciężarowych i autobusów dwa do trzech razy. Granulat z opon można spalić w celu wytworzenia energii, a jego wartość energetyczna równa się wartości energetycznej węgla. Granulat z gumy ma setki zastosowań. Najważniejsze zastosowania obejmują utrzymanie dróg, ekrany dźwiękoszczelne, sztuczne rafy, panele podłogowe i ścienne, a także materiały izolacyjne do budowy nowych składowisk śmieci lub do zamykania starych składowisk.

Gdzie są nabijane kolce w oponach marki Nokian?

Opony Nokian Hakkapeliitta 8, Nokian Hakkapeliitta 7, Nokian Hakkapeliitta 7 SUV, Nokian Hakkapeliitta 5, Nokian Hakkapeliitta 5 SUV, Nokian Hakkapeliitta C Van oraz Nokian Hakkapeliitta C Cargo są dostarczane do dystrybutorów z kolcami nabitymi przez firmę Nokian Tyres. Inne opony z kolcami są dostarczane z kolcami lub bez, według zamówienia.

W jaki sposób robi się otwory na kolce?

Bolce w formie do wytłaczania wytwarzają otwory na kolce w bieżniku lub w przypadku ciężkich opon, otwory na kolce są wiercone.

Czy na oponach znajduje się data produkcji?

Na wszystkich oponach marki Nokian widoczny jest czterocyfrowy kod przedstawiający rok i tydzień, w którym wyprodukowano oponę. Kod produkcyjny ma cztery cyfry, na przykład, kod 2100 oznacza, że opona została wyprodukowana w tygodniu numer 21 w roku 2000.

Inne tematy

Czy mogę jeździć na oponach o zwiększonym współczynniku tarcia przez cały rok?

Nie zalecamy używania opon o zwiększonym współczynniku tarcia przez cały rok. Nowoczesne opony o zwiększonym współczynniku tarcia mogą zużywać się niepotrzebnie szybko, zwłaszcza wiosną na chropowatych drogach. Zużycie może być także nierówne w wyniku nadmiernie szybkiego zużywania się.

Opony o zwiększonym współczynniku tarcia należy zakładać jesienią, gdy ziemia zamarza i wymieniane, gdy letnie słońce zaczyna ogrzewać chodniki. Jeśli jednak bieżnik ma wiosną poniżej 5 mm, oponę można zużyć do końca wiosną.

Skąd mam wiedzieć, które opony pasują do danych felg?

Specjalistyczne sklepy zajmujące się sprzedażą opon będą pomocne w dobraniu prawidłowych opon do Twoich felg. Na przykład katalogi STRO (Scandinavian Tire & Rim Organization - Skandynawska organizacja ds. opon i felg) lub ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation - Europejska organizacja techniczna ds. opon i felg) z normami dotyczącymi opon zawierają wytyczne dotyczące montażu opon. Jeśli masz szczególnie trudne pytanie, możesz także skontaktować się z Pomocą techniczną firmy Nokian Tyres.