Ponad 80 lat od wynalezienia opony zimowej:

Opona Nokian Kelirengas opanowała do mistrzostwa sztukę bezpiecznego pokonywania zakrętów przy śnieżne pogodzie

Pierwszą na świecie oponę zimową, poprzednikiem Nokian Hakkapeliitta, był Kelirengas („opona pogodowa"). Opona została wyprodukowana przez Suomen Gummitehdas Osakeyhtiö, firmę która później przekształciła się w Nokian Tyres, i wprowadzona na rynek w 1934 roku. Opona zimowa ma już ponad 80 lat.

Drogi w okresie zimowym w latach 30 -tych, były wąskie, rzadko używane i nieodśnieżane. Aby podołać wyzwaniom zimowego ruchu drogowego, inżynierowie z działu ogumienia w Nokia każdego dnia kontaktowali się z kierowcami. Ogromny wkład w proces rozwojowy opon wniósł Erik Sundqvist, Kierownik Sprzedaży w Gummitehdas. Uważnie wsłuchiwał się w życzenia klientów i ściśle współpracował Augustem Kelhu, sprzedawcą opon.

Kelirengas, pogromcę głębokiego śniegu z grubym bieżnikiem, stworzono z myślą o samochodach ciężarowych, które wraz z autobusami przeważały na drogach. Pierwsze modele Kelirengas dostępne były w rozmiarach 7,50 -20. Głównym celem opony Kelirengas było utrzymanie opony na drodze w śnieżnych warunkach. Mocną konstrukcją bieżnika, opona z poprzecznymi rowkami wgryzającymi się w śnieg jak koło zębate, Kelirengas zasłużyła na miano opony zimowej. W ten sposób wyeliminowano konieczność zakładania nieporęcznych łańcuchów śniegowych. Rozstawiony wzór bieżnika umożliwiał oczyszczanie bieżnika ze śniegu, co z kolei miało wpływ na poprawę przyczepności.

Cała koncepcja opony opierała się na wzorze bieżnika z doskonałą trakcją. Wzór bieżnika opony Kelirengas okazał się skuteczny, gdyż jego parametry pozostały podobne już od dwudziestu lat. Jak mówiła reklama „skuteczne hamowanie, pokonywanie łuków i zakrętów bez poślizgu". Cennik na 1934 r . obejmował dziesięć modeli opon, a dziennie produkowano 110 opon.


Nokian Hakkapeliitta - pogromca zaśnieżonych dróg

Na zaśnieżonych drogi poruszało się coraz więcej samochodów osobowych. Sposób na śliskie drogi zimowe znaleźli inżynierowie w roku 1936. Innowacyjną oponę nazwano Lumi-Hakkapeliitta. (Śnieżna Hakkapeliitta).  

Oponę zimową do samochodów osobowych wyposażono w poprzeczne, szeroko rozmieszczone rowki i krawędzie zapewniające przyczepność. Wzór bieżnika z poprzecznymi rowkami, gwarantującymi dobrą przyczepność i kontakt z miękkim śniegiem i błocie, był nowym rozwiązaniem.

Typowe dla opon Hakkapeliitta były też przyssawki na wzorze bieżnika oraz zapobiegające poślizgom na lodzie rowki. Narodził się zwycięzca zimowych dróg.

Międzynarodowy rozgłos w Monte Carlo

Wymagania wobec opon wzrosły w latach 50-tych, kiedy zaobserwowano wzmożony ruch pojazdów i zastosowano pługi śnieżne, co powodowało mięknięcie i oblodzenie nawierzchni ulic. Wśród wielu pomysłów na poprawę przyczepności rozważano gumowe krawędzie z metalowymi tulejami i mieszanki zawierające cząsteczki ceramiczne. Dostępne były różne metalowe elementy antypoślizgowe, takie jak nitowane koła, sprężynki i kolce.

Przełom nastąpił wraz z kolcami Kometa, których siła i trwałość oparta była na twardej metalowej końcówce. Ta sama technologia stosowana jest w zimowych oponach kolcowanych do dziś. Opony zimowe Hakkapeliitta, kolce Kometa wraz z patentem opon kolcowanych specjalisty technika ds. ogumienia Veikko Ryhönenä tworzyły wyjątkowe połączenie. Pierwszą oponą zimową, stworzoną w 1961 r. specjalnie pod kątem kolców była Kometa-Hakkapeliitta Było to rozwiązanie na zimowe drogi: przyczepność na lodzie zapewniały kolce a na miękkich nawierzchniach sama opona.

Prawdziwy sukces zimowe opony z kolcami odniosły podczas rajdu Monte Carlo w 1963 roku: zdobywcy podium rywalizowali na zimowych oponach z kolcami Nokian Hakkapeliitta. Największe sukcesy fińskiej myśli technologicznej opony zimowych święciły w Monte Carlo w latach 1965-1967, kiedy Timo Mäkinen, Pauli Toivonen i Rauno Aaltonen wygrywali kolejne edycje legendarnego rajdu zimowego.

Nowy rekord świata maksymalnej prędkości na lodzie twórca opon zimowych ustanowił w marcu 2013 r., kiedy kierowca testowy Janne Laitinen osiągnął prędkość 335,713 km/h (208,602 km/h) na lodzie Zatoki Botnickiej. Niespotykaną dotąd przyczepność i prędkość gwarantowały opony zimowe z kolcami Nokian Hakkapeliitta 8.